8 procent sneller met looptechniek analyse en verbetering

Gijs

Welke resultaten concreet te boeken zijn met de looptechniek analyse en verbetering is onlangs gebleken.

Via een unieke samenwerking tussen Toine Sips (trainer F1 en F2 bij VV Dongen), Eric de Jong (Van Gils sport & fitness) en Ard-Jan Moerdijk (Runnovator) hebben we een looptechniek analyse en verbetering met gerichte loopscholing getest bij een groep voetballertjes.

In september is een groep van 9 voetballertjes gefilmd en is hun looptechniek geanalyseerd. Op basis van de analyse is een loopscholing programma met gerichte oefeningen gemaakt en in 9 weken uitgevoerd bij de hele groep. Aan het begin van het programma zijn sprint tests (3x sprinten over 50m) afgenomen om te zien wat het effect zou zijn op de loopsnelheid. De test is tussentijds en aan het eind van het programma herhaald. Daarnaast is de groep aan het eind van het loopscholings programma weer gefilmd en geanalyseerd.

Uit de begin en eind analyse bleek dat sommige jongens beweeglijker met bekken/heup dan anderen zijn die meer een stabiel sprinters patroon lieten zien. Dit is mogelijk een aspect dat kan helpen bij het bepalen op welke positie in het veld de jongens het best tot hun recht komen.

Daarnaast bleek dat de voetballer die in de analyse de beste looptechniek liet zien ook de snelste tijden op de sprints haalde! Misschien niet onverwacht maar toch altijd leuk om bevestiging te zien.

Maar nog mooier waren de resultaten van de sprint tests: de snelste sprinttijden waren met 8% gemiddeld verbeterd ! Ofwel de jongens hadden hun PR met 8% verbeterd over slechts 9 weken. En daar valt ook nog bij te vermelden dat de begin test bij goed weer was met lichte kleding, de tussentijdse test bij regen en de eindtest bij koud weer met een stuk zwaardere kleding !

Tenslotte bleek uit de eind analyse dat de looptechniek zichtbaar verbeterd was op:

  • geen vroege landing meer. Bij de eerste analyse lieten 5 jongens een te vroege landing zien, bij de eindanalyse was dit bij geen meer waar te nemen.
  • Er wordt na de loopscholing minder op een lijn gelopen (zoals mannequin’s overdreven doen).
  • Storende lengte as rotaties lijken na de loopscholing ook minder geworden te zijn.

Vooral de eerste 2 punten zullen bijdragen aan minder risico op blessures. Een aantal punten zoals armbeweging, rechtop lopen na het eerste stuk aanzetten en stabiliteit in het algemeen was nog steeds voor verdere verbetering vatbaar, dus de 8% sneller kan theoretisch nog hoger.

Deze resultaten zijn in overeenstemming met andere onderzoeken (zie oa het boek Running Science van Owen Anderson), met een betere techniek (running economy) blijken lopers 4-6% sneller te kunnen worden, daarnaast geeft specifieke snelheidstrainingen ook een potentiele verbetering van een zelfde grootte-orde. Dat betekent dat een 4-12% verbetering mogelijk is.