Een krachtiger ademhaling

Een paar jaar geleden heb ik het boek “Breathe strong, perform better” van Alison McConnel gekregen. Hierin beweert de auteur dat onze longspieren significante invloed hebben op sportprestaties en dat deze ook goed te trainen zijn, maar dat je daar iets speciaals voor moet doen. Het boek is geen makkelijk boek om te lezen en in tegenstelling tot mijn gewoonte heb ik het ook maar gedeeltelijk gelezen. Wel had ik nog gelezen dat de auteur ook een apparaatje, de PowerBreather, had ontwikkeld om de longspieren te trainen.

powerbreathe

Begin 2013 toen ik voor de 1500m aan het trainen was merkte ik dat het niet zozeer verzuring in de benen was wat me beperkte maar vooral mijn ademhaling. In december zowaar een PowerBreather gekregen en nu ben ik dus iedere dag (soms al in de file staand) met het ding aan de slag. Op zich is het heel eenvoudig: bij voorkeur ‘s ochtends en ‘s avonds 30x via het apparaat proberen adem te halen. Als dit goed lukt is het de bedoeling om de weerstand te verhogen door de knop onderaan een kwart slag te draaien. ¬†Op dit moment staat de stand op 4 (van 10). Verder is mijn ervaring dat je goed op moet letten dat je je longen laat werken want het gebeurt me wel dat ik vooral met mijn keelspieren bezig ben (en dat is een beetje onprettig).

Ondertussen heb ik het idee dat mijn ademhaling minder de beperkende factor wordt tijdens trainingen, maar dit is puur subjectief.