Trainingsschema’s

SchemaRunnovator biedt de mogelijkheid om een trainingsschema te maken geheel volgens jouw specifieke wensen en omstandigheden en gebaseerd op een mix van gangbare en meer innovatieve, maar daardoor zeker niet minder effectieve, methodes.

 

 

Trainingsmethodiek

De gangbare trainingsmethodiek is gebaseerd op de zogenaamde VO2Max drempel, die een intensiteit geeft waarboven je spieren gaan verzuren. Het idee is dat door het trainen op intensiteiten van veelal onder je huidige drempel waarde en af en toe er op of net boven, je deze drempel omhoog kan brengen waardoor je hogere intensiteiten aan kunt.

 runners-bodyrun fasterbrain-training-runners

In het boek “The Runners body” tonen Ross Tucker en Jonathan Dugas aan dat dit beeld te simpel is. Matt Fitzgerald gaat in “Braintraining for Runners” nog verder en komt met het idee dat het vooral ons brein is dat op de rem gaat staan als we bijvoorbeeld in een wedstrijd proberen harder dan ooit te lopen. Volgens Braintraining is het dus beter om je lichaam en brein te leren wennen aan je beoogde wedstrijd tempo ipv te trainen voornamelijk onder een willekeurige en een-dimensionale intensiteit drempel. Ook top coach Brad Hudson werkt op basis van wedstrijdtempo training en heeft dit uitgewerkt in het boek “Run faster”.

Een trainingsplan volgens deze methodiek wordt dan uiteraard vanaf begin van de training tot aan de wedstrijd in stappen opgebouwd. Daarnaast is het in onze ogen ook belangrijk om aandacht te besteden aan looptechniek, de juiste krachttraining, duurvermogen ook te trainen via minder belastende sporten (cross-training) en mentale aspecten trainen. Nog dagelijks komen nieuwe inzichten over trainen, zie bijvoorbeeld de links en How much high intensity training runners really need in het bijzonder.

Mogelijkheden

In samenwerking met ervaren gediplomeerde atletiek trainers biedt Runnovator de mogelijkheid om een trainingsschema te maken geheel volgens jouw specifieke wensen en omstandigheden en gebaseerd op een mix van gangbare en meer innovatieve, maar daardoor zeker niet minder effectieve, methodes. Het is mogelijk om een schema voor een hele periode van bijvoorbeeld 18 weken tot aan een piekwedstrijd te maken of in periodes van steeds 4 weken met een meer persoonlijke begeleiding. Voor een prijsindicatie moet je denken aan 10 tot 12.50 Euro per 4 weken. En een gangbaar trainingsschema voor een 5 of 10 kilometer is 16-20 weken. Kijk hier voor een gedeeltelijk voorbeeld trainingsschema

Voor meer info neem contact op via het contact formulier.